Må bra!

10 steg som ger dig och din familj ett hälsosamt liv

Att bolla karriären, förhållandet, sociala livet och familjen kan vara hårt – det är inte alltid lätt att upprätthålla balansen. För att hjälpa dig har vi listat några små förändringar som kan boosta ditt humör och din hälsa. En sak är säker, att vara hälsosam gör dig lyckligare.

BÖRJA DAGEN RÄTT
En näringsrik frukost ger din kropp och hjärna den energi som behövs för att du ska kunna ta itu med dagen. Den perfekta frukosten bör innehålla massor av fibrer och fullkorn, en del protein och bra fetter. Prova att byta ut socker och sötningsmedel med färsk frukt eller naturlig honung.

DRICK VATTEN
Att dricka vatten är viktigt för din hälsa. Det hjälper till att transportera näringsämnen, spola ut gifter och fungerar som bränsle för dina muskler – det gör även att huden ser frisk och fräsch ut.

PRIORITERA
Att hantera karriär och familjelivet kan vara hårt – ibland kan det vara omöjligt. Ett viktigt steg för att hitta balansen mellan arbetslivet och familjelivet är att prioritera. Bestäm vad som är viktigt för dig och håll fast vid det – känn ingen skuld. Du är inte superkvinna (och det är ok).

BLI MER AKTIV
Vår kropp och själ är sammankopplad. När vi tränar frigörs kemikalier som kallas endorfiner som framkallar en positiv känsla i kroppen. Om du har barn, varför inte försöka bli mer aktiv som familj? Cykla, simma eller utöva en sport är ett kul sätt att komma i form tillsammans.

KOSTTILLSKOTT
Ett dagligt intag av vitaminer och kosttillskott fyller på den näring som saknas i din kost. Multivitaminer som är anpassade för din ålder och kön är ett bra sätt att komplettera hälsosamma matvanor.

TA DIG TID FÖR EN PAUS
För att vara frisk och lycklig måste vi planera in ”egentid”. Även om det bara är tio minuter om dagen, kan det vara bra att avsätta lite tid för sig själv då det sägs minska stress och ångest.

SKÖNHETSSÖMN
Sömn ökar din hjärnkapacitet, är anti-åldrande, kan hjälpa dig att gå ner i vikt och stärka immunförsvaret. Rekommendationen är åtta timmars sömn per natt och nio för barn. Försök att skapa en konsekvent kvällrutin som hjälper dig och din familj att sova bättre.

LYSSNA OCH PRATA
Satsa på en skärmfri stund. Avsätt lite tid med din familj utan telefoner, datorskärmar eller tv. Att lyssna och prata med dem utan att bli distraherad är viktigt för att stärka er relation.

KOMPLETTERA MED OMEGA-3
Vår kropp producerar inte Omega-3-fettsyror, så vi måste få i oss det genom vår kost. Omega-3 finns i fet fisk, som tonfisk eller lax, eller så kan det tas som ett dagligt tillskott. En av de viktigaste fördelarna är dess anti-inflammatoriska effekter – vissa läkare tror att Omega-3 kan förebygga artrit och hjärtsjukdomar.

TÄNK POSITIVT
Positiva känslor – som glädje och tacksamhet – känns inte bara bra, de hjälper oss också att prestera bättre och förbättra vår fysiska hälsa. Positivitet kan sänka blodtrycket, minska smärta, avvärja förkylningar och hjälpa dig att sova. Försök att tänka på tre saker varje dag som du mår bra av – du kommer att bli överraskad av effekten!

 Källa: www.oriflame.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *